Tuesday, October 31, 2017

ZAMAN PERTENGAHAN ( KEBANGKITAN )




ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT KEMBALI KE RUANGAN SEJARAH SENI SAYA^_^

Pada kali ini,saya akan menerangkan tentang topik yang baru iaitu zaman pertengahan iaitu zaman kebangkitan atau lebih dikenali RENAISANS. Zaman kebangkitan ialah zaman yang bermula selepas wabak pada abad ke-14 dan ke-15 dan didorong oleh tentera yang kembali dari Perang Salib.
Terdapat minat yang diperbaharui dalam seni Yunani dan Rom kuno. Manusia termasuklah karya seni. Karya seni tidak lagi menggambarkan topik suci sahaja. Selain itu, terdapat juga minat baru dalam sains, alam sekitar dan falsafah. Namun, lukisan zaman kebangkitan (Renaisans) paling banyak menggambarkan zaman ini.

Lukisan
Pelukis Renaisans menggunakan gambaran yang lebih realistik daripada artis di Zaman Pertengahan. Angka manusia digambarkan dengan realistik  atau selalunya dengan latar belakang alam semula jadi. Selain itu, kurang penekanan terhadap seni keagamaan dan gambar-gambar telah disusun secara bebas. Sains membantu seniman memahami konsep perspektif, yang mana objek yang diambil lebih kecil dari sebenarnya dan kelihatan seolah-olah mereka lebih jauh. Artis terkenal pada masa itu ialah:

Botticelli
Botticelli ialah ahli keluarga Medici yang terkenal di Florence, Itali. Dia menjadi kaya sebagai seorang tukang emas dan seorang artis, tetapi meninggal tanpa harta. Dia melukis tiga lukisan di Sistine Chapel di Vatican. Fresco ialah seni atau teknik lukisan pada permukaan plaster lembab dengan warna atas air atau campuran limewater.

Primavera, 1478

Inferno , Canto Xviii, 1480



Leonardo da vinci
Leonardo da Vinci ttelah dianggap mempunyai pemikiran terhebat sepanjang zaman. Beliau ialah seorang arkitek, ahli muzik, jurutera, ahli matematik, dan pencipta. Dia mencipta payung terjun pertama, helikopter, kapal terbang, jambatan swing, paddleboat dan kereta. Dia melukis "Mona Lisa" dan "The Last Supper" yang terkenal.


The last supper

Mona lisa


Michelangelo
Michelangelo dianggap oleh sesetengah orang untuk menjadi artis dan pemahat yang pernah hidup. Beliau ialah seorang pemimpin yang hebat dalam Renaissance Itali. Hasil kerja beliau yang paling terkenal adalah lukisan Kapel Sistina di Vatikan di Rom. Ia mengambil masa empat tahun untuk disiapkan. Siling ini menunjukkan sejarah Perjanjian Lama dan termasuk lebih daripada 300 tokoh.

Kapel Sistina









No comments:

Post a Comment

POP ART

                                                                                                                                          ...